Wielu kierowców odczuwa obawy przed badaniem technicznym pojazdu. Potencjalnie mała usterka lub niedopatrzenie może spowodować, że samochód nie przejdzie badania technicznego. Dodatkowo płatność za badanie przed jego dokonaniem sprawia, że wielu kierowców szuka "przyjaznej" stacji gdzie diagnostka może okazać się bardziej "ugodowy".
Poszczególne podzespoły samochodowe narażone są na zużycie podczas codziennego użytku. Nawet jeśli kierowca nie zauważy żadnych znaczących zmian w kierowaniu, hamowaniu lub zawieszeniu, elementy te mogą ulec uszkodzeniu. Tak więc, diagnostyka kontroli pojazdu monitoruje wszystkie komponenty, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Podczas badania kontrolowana jest również legalność pojazdu. Samochód, który przechodzi badania techniczne, nie może mieć żadnych wad, które zagrażają pasażerom oraz innym użytkownikom dróg.
W przypadku negatywnego wyniku badania, kierowca ma 14 dni, aby naprawić samochód. Po przywróceniu sprawności pojazdu, kierowca powinien udać się ponownie na tę samą stację diagnostyczną gdzie ponownemu badania zostaną poddane tylko te elementy, które zdecydowały o negatywnym wyniku badania.
Częstotliwość okresowych badań technicznych zależy od wieku pojazdu. Po zakupie nowego samochodu, pierwsza kontrola następuje w ciągu trzech lat od daty pierwszego wjazdu (z wyjątkiem zamontowanej na fabryce samochodów z systemem LPG, który będzie corocznie). Następny muszą być wykonane w ciągu pięciu lat od daty pierwszego, i nie później niż 2 lata od daty poprzedniego badania. Po tym okresie, każda kolejna kontrola techniczna będą prowadzone corocznie. W praktyce oznacza to, że właściciele samochodów pięcioletnich muszą zgłaszać corocznie do środka pojazdu. Wyjątkiem są pojazdy zabytkowe wpisane do odpowiedniego rejestru.
Pierwszy element pod kontrolą diagnozy jest numer VIN i numer rejestracyjny. Pracownik w punkcie kontroli pojazdu sprawdzi numer wydrukowany na nadwoziu pojazdu i porówna go z numerem, który jest zakodowany w świadectwie rejestracji. Jeśli poprawność numeru VIN nie ma wątpliwości, następnym krokiem jest sprawdzenie, czy samochód jest wyposażony w gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy oraz zestaw zagłówków. Odpowiednią sprawnością muszą wykazać się systemy kierowania, hamowania oraz sygnalizacji świetlnej. Sprawdzane będzie również czy światła przednie są dobrze ustawione tak aby nie raziły kierowców jadących z naprzeciwka.
Od tej pory za przegląd pojazdu zapłacimy przed badaniem. Starostowie przestają nadzorować stacje kontroli pojazdów. U naszych zachodnich sąsiadów badania technicznego nie przechodzi co 6 pojazd, u nas co pięćdziesiąty. Nowe zmiany mają zmniejszyć skalę oszustw i nadużyć.
Każdy pojazd poruszający się po drogach publicznych zobowiązany jest do przechodzenia okresowego badania technicznego. Badanie okresowe ma na celu sprawdzenie możliwości pojazdu w ruchu drogowym. Na czym polegają badania techniczne i gdzie należy je wykonać?
W najbliższym czasie czeka nas kilka zmian w przepisach dotyczących badań technicznych aut i motocykli. Ich głównym celem jest wyeliminowanie z ruchu pojazdów ewidentnie niesprawnych i nie spełniających norm, poprzez maksymalne ograniczenie możliwości oszustw w samym procesie badania.
Przyciemniłeś szyby i nie wiesz czy zgodnie z prawem? Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy artykuł opisujący wszystkie przypadki odnośnie przyciemniania szyb.
Korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.